Rady ohledně modelování forem

Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod HonzaCH. » úte 21. črc 2009 18:43:20

Dobrý den,
jsem student začínající v Cad programu SolidWorks. Jelikož mě zajímají plasty a formy na ně. Mám i brigádu v oboru montáž forem na plastové výlisky. Chtěl jsem požádat o pár rad. Jak postupovat při modelování forem v SolidWorksu. Celou problematiku jsem studoval z knihy: Základy práce v CAD systému SolidWorks autory: Hana Vláčilová, Milena Vilímková, Lukaš Hencl. V kapitole 11 Formy jsem se dozvěděl jak se tvoří dělící rovina, boční jádra atd... Jediné co jsem nepochopil je jak dále pracovat s jedním modelem. V kterém mám Dutinu, Jádro a dělící plochy. Prosím o radu jak vymodelovat samotné vložky? Jak do nich vymodelovat pomocné jádra? Navrhnout chlazení? Vtokové kanály? Vyhazovaní?

Předem děkuji za pomoc a rady. S pozdravem Honza
HonzaCH.
 

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » pát 05. bře 2010 4:27:53

Ahoj,
já sám formy v SW2k9 navrhuju. To, na co se tu ptáš, je tak široká kapitola, že by snad ani nemělo cenu toto psát na fórum. To co se ti dostalo do ruky za knihu je pro start určitě dobrým pomocníkem. Ale praxe je poněkud jiná. U forem vždy řešíš ten konkrétní případ "zaformování" atp. Neexistují až taková pravidla, ale spíš nuceně předávané zkušenosti starších kolegů. Po chvíli však zjistíš že hodně firem má vlastní konstrukční standarty (zejména v automobilovém průmyslu, elektrotechnika apod.) a jsi v podstatě nucen jejich řád dodržet. Pro mě nejlepším pomocníkem bylo studium starších projektů - díl, po dílu. To že máš brigádu v montáži forem, poděkuj Bohu, to bude pro tebe nejlepší praxe a sám poznáš že ti to dalo hodně a zejména sám přijdeš na věci, které lze ještě vylepšit. Jestli máš k ruce konstrukéra formy, ptej se ho i sám. Jsem přesvědčen že ho tvůj zájem velice potěší...

Přeji ti hodně úspěchů v konstruování forem.

H.
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod MAD_BOXs » pát 05. bře 2010 5:52:22

Zkoušel jsem si udělat nějaký otisk výrobku pro frézovanou formu pro 3-osou frézu a mohu říci, že jsem s tím docela bojoval. Nápověda v SW nic moc. Je pravdou, že to bylo SW07, možná novější verze to už mají lépe ošetřené.
Možná by bylo dobré, hodit sem nějaký základní postup na takto jednoduchý otisk výrobku. Pokud s tím máš takovéto zkušenosti, tak by to pro tebe nemusel být až tak velký problém a nám ostatním by to do začátku hodně pomohlo.
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
www.indops.cz
MAD_BOXs
 
Příspěvky: 87
Registrován: čtv 29. led 2009 17:59:48

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » pát 05. bře 2010 9:23:11

Ahoj, tak mi sem hoď model a můžu ti udělat krátkou prezentaci co a jak. Co se týká forem, nelze jednoznačně použít manuál od SW na všechny formy. Je to spíše případ od případu, je hodně cest jak dojít ke stejnému výsledku ale budu se snažit něco ukázat.

H.
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod kohen » pon 08. bře 2010 7:51:28

Také by mne zajímal postup od profesionála. Pokud jseš ochoten podělit se o rady, je to super. V příloze přikládám model pro zkušební příklad, jestli to není vhodné, tak dej vědět. Pokud má někdo jiný model, který poté použije v praxi, tak ať se ozve. To co dávám já je jen jako příklad.
PS: Model je v SWx 2010.
Přílohy
Flush overmold sample.SLDPRT
(2.69 MiB) 802 krát
SolidWorks 2013 - 2014
kohen
 
Příspěvky: 452
Registrován: úte 30. pro 2008 19:20:20

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » pon 08. bře 2010 8:09:00

Pro KOhena, přeulož model pls do parasolidu, já mám SW2k9 :-)
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod kohen » pon 08. bře 2010 10:36:50

Parasolid.
Přílohy
Flush overmold sample.zip
(425.2 KiB) 547 krát
SolidWorks 2013 - 2014
kohen
 
Příspěvky: 452
Registrován: úte 30. pro 2008 19:20:20

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » pon 08. bře 2010 12:04:59

kohen píše:Parasolid.



Čau, tak na to koukám, to chceš vstřikovat ten horní díl, nebo ten spodní? Nebo jak? Dvoukomponent jsem ještě nedělal, resp pouze jeden, ale ten je teprve ve výrobě...

Jinak ten spodní se pro vstřikování úplně nehodí, má příliš silnou stěnu (díl by sice šel vstříknout, ale vzhled by zřejmě neodpovídal požadavkům) ...
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod kohen » pon 08. bře 2010 13:01:39

Nechám to na tobě. Nejde o díl, ale o postup a formu.
SolidWorks 2013 - 2014
kohen
 
Příspěvky: 452
Registrován: úte 30. pro 2008 19:20:20

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » pon 08. bře 2010 19:57:19

kohen píše:Nechám to na tobě. Nejde o díl, ale o postup a formu.



Nakonec jsem si vymyslil vlastní díl, nějakej rovnější :-) úplně celou formu ti sem asi nedám (se všema blbinkama jako je spojovák, normalizované součásti atp.), ale tak po pár dnech udělám update... jak jsem pokročil...

- Ve čtvrtek bude první update z hlediska "zaformování"... (postup tvorby z hlediska dílu výlisku - proč dělat tvarové díly ve vícetělovém dílu (multipart)

- Potom nějak sestava tvarových vložek, vč. vtoku, vyhazovačů, temperování, funkce šíbru, funkce šikmých vyhazovačů

- Hrubý náčrt sestavy...

Abysme začli tak nějak stejně, dám Vám sem jeden díl, podle kterýho bychom jeli společně.
Přílohy
vylisek.rar
výlisek v parasolidu
(21.46 KiB) 734 krát
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Harry666 » úte 09. bře 2010 12:44:19

zdarec, já dělám formy v SW už asi 2 roky a myslím že bych taky chtěl protikus k této součásti, jinak si myslím že samotné zaformování by nemuselo být tak složité.Taky záleží na materiálu, na přesnosti- se kterýma rozměrama jde trošku hýbat(upravit k obrazu svému).... myslím, že by se to dalo řešit aji bez šíbrů, a šikmých kolků...(samozdřejmě záleží na protikusu, nebo na co to přijde nasadit, nebo co se stím bude dělat...)
A já, jsa nuzák mám jen své sny. Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy. Našlapuj měkce, neboť šlapeš po mých snech".
Harry666
 
Příspěvky: 65
Registrován: úte 01. zář 2009 8:51:37
Bydliště: Brno

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Zbynecek » úte 09. bře 2010 18:59:11

Ke vší smůle, se mi kouše počítač. (udělal jsem si Raid5 pole a začalo mi to padat) Budu muset to cele přeinstalovat a zbavit se toho pole. Ale až to rozchodím, tak se taky přidám. Jestli teda už nebude pozdě. No v každém případě se pak kouknu jak to dělají jiní.
Zbynecek
 
Příspěvky: 46
Registrován: pát 05. úno 2010 15:13:05
Bydliště: Kladno

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » úte 09. bře 2010 19:41:09

Harry666 píše:zdarec, já dělám formy v SW už asi 2 roky a myslím že bych taky chtěl protikus k této součásti, jinak si myslím že samotné zaformování by nemuselo být tak složité.Taky záleží na materiálu, na přesnosti- se kterýma rozměrama jde trošku hýbat(upravit k obrazu svému).... myslím, že by se to dalo řešit aji bez šíbrů, a šikmých kolků...(samozdřejmě záleží na protikusu, nebo na co to přijde nasadit, nebo co se stím bude dělat...)



Samozřejmě když máš s formama zkušenosti, je jasné, že bys některé partie chtěl udělat jinak. Koukáš na funkci výlisku , resp. princip formy aby byla výroba co nejlevnější, což se mi zdá z tvé pozice logické. Já jsem toto vymodeloval záměrně, aby tam ten šíbr i šikmý vyhazovač byl, a načrtnul třídeskový systém (forma bez horkého vtoku se vstřikováním doprosřed výlisku). Aby tam byly obsaženy aspoň nějaký principy, a aby to nebyla forma typu placka-na placku :-) To je o ničem. Jde pouze o takový nástin jak by ta forma, principelně mohla vypadat. Pokud máš konkrétnější požadavek na konkrétní díl, nebráním se a můžeme čerpat z něčeho jiného....
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod kohen » stř 10. bře 2010 10:41:00

Super že se přidávají další, kteří jsou ochotni sdílet informace.
Myslím, že z počátku je hlavní s něčím začít, ono se to potom nějak vyvine.
SolidWorks 2013 - 2014
kohen
 
Příspěvky: 452
Registrován: úte 30. pro 2008 19:20:20

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Harry666 » čtv 11. bře 2010 7:13:12

Honza píše:Samozřejmě když máš s formama zkušenosti, je jasné, že bys některé partie chtěl udělat jinak. Koukáš na funkci výlisku , resp. princip formy aby byla výroba co nejlevnější, což se mi zdá z tvé pozice logické. Já jsem toto vymodeloval záměrně, aby tam ten šíbr i šikmý vyhazovač byl, a načrtnul třídeskový systém (forma bez horkého vtoku se vstřikováním doprosřed výlisku). Aby tam byly obsaženy aspoň nějaký principy, a aby to nebyla forma typu placka-na placku :-) To je o ničem. Jde pouze o takový nástin jak by ta forma, principelně mohla vypadat. Pokud máš konkrétnější požadavek na konkrétní díl, nebráním se a můžeme čerpat z něčeho jiného....

jn.. je fakt že kdyby to bylo moc jednoduchý, tak to tu řešíme zbytečně... jinak si myslím že horká tryska by se do tohodle aji docela hodila - celkem tenký stěny na to jak je to vysoký a široký (podle mě),teda záleží na tom jak máš nakonstruovanej zbytek(hlavně vtoková část)a taky na materiálu- typuju buď PA nebo ABS nebo tak něco...No každopádně na začátek je tahle součást určitě dobrá-ošahat si nástroje na formy a tak... Hodně štěstí
A já, jsa nuzák mám jen své sny. Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy. Našlapuj měkce, neboť šlapeš po mých snech".
Harry666
 
Příspěvky: 65
Registrován: úte 01. zář 2009 8:51:37
Bydliště: Brno

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Roman Špaček » úte 16. bře 2010 7:26:27

zdravím pánové,
jsem rád, že se tu otevřelo i takovéto téma. Rád se také přiučím. U nás ve firmě dělá výlisky pouze jeden koustruktér, avšak vedení se rozhodlo, že to budu dělat i já a ještě jeden další. Bohužel se jim nedá vysvětlit, že to není záležitost "hodin" ale zkušeností. Tak jsem zvědav jak dopadne moje první práce.. Myslím, že by se tu hodili informace, jak samotné výlisky kreslit, co dodržovat,.. nicméně na druhou stranu ne každý takové informace rád pouští, tak snad se někdo najde :)
Roman Špaček
 
Příspěvky: 44
Registrován: pon 05. led 2009 10:19:03

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod kohen » úte 16. bře 2010 7:46:14

Doufám, že toto slibně otevřené téma nezůstane jen u tlachání. Tato oblast mne zajímá, ale bohužel nejsem ten kdo má s výlisky zkušenosti. Tak uvidíme co bude.
SolidWorks 2013 - 2014
kohen
 
Příspěvky: 452
Registrován: úte 30. pro 2008 19:20:20

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Honza » úte 16. bře 2010 20:50:44

kohen píše:Doufám, že toto slibně otevřené téma nezůstane jen u tlachání. Tato oblast mne zajímá, ale bohužel nejsem ten kdo má s výlisky zkušenosti. Tak uvidíme co bude.



Ano mili konstrukteri, jak jsem slibil, nic jsem nestihl, neb jsem musel narychlo odjeti sluzebne do nemecka. Vydrzte, sliby vetsinou plnim.. Ke konci tydne snad sem neco supnu...
Honza
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte 23. pro 2008 16:29:37
Bydliště: ČR

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod Zbynecek » pon 22. bře 2010 21:52:16

Ahoj
Než Honza nám sem dá ten modelový příklad, tak jsem zatím dám návrh 8násobné formy s horkým vtokem. Je to poprvé co jsem při své konstrukci použil horký vtok. V tom připojeném souboru je obrázků víc.
Pokovaď bys jste měli návrh na jiné řešení konstrukce formy pro tento výlisek, tak sem sním.

Obrázek
Přílohy
Grafický náhled formy Uzávěr.pdf
Toto je soubor v PDF, snad se připojil.
(1.91 MiB) 833 krát
Zbynecek
 
Příspěvky: 46
Registrován: pát 05. úno 2010 15:13:05
Bydliště: Kladno

Re: Rady ohledně modelování forem

Příspěvekod kohen » úte 23. bře 2010 7:42:31

Pěkné, moc pěkné!
SolidWorks 2013 - 2014
kohen
 
Příspěvky: 452
Registrován: úte 30. pro 2008 19:20:20

Další

Zpět na Formy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


cron